کاربرد سدیم فلوراید چیست؟ ۴ فواید آن برای دندان

سدیم فلوراید

فلوراید سدیم (Sodium Fluoride) یک ترکیب یونی معدنی است که ظاهری سفید رنگ دارد و به آسانی در آب حل می شود. کاربرد سدیم فلوراید به طور گسترده در صنایع مختلف است.

معمولاً در مقادیر کم برای مقاصدی مانند فلورایداسیون آب، تولید خمیر دندان، متالورژی به عنوان شار و حتی در تولید آفت کش ها و سم موش استفاده می شود.

این ترکیب از دو یون، یعنی یون فلوئور با بار منفی و یون سدیم با بار مثبت تشکیل شده است. این یون ها هر کدام نقش های متمایز و مهمی در بدن انسان دارند.

خرید سدیم فلوراید

ما در مجموعه سودا شیمی در زمینه واردات مواد اولیه شیمیایی صنعتی فعالیت می کنیم و توانایی عرضه مواد شیمیایی دارویی و آزمایشگاهی و صنعتی با بهترین برند های مطرح جهانی را داریم.

کاربرد سدیم فلوراید در صنایع مختلف به ویژه دارویی و پزشکی بسیار رایج است. اگر مایل به خرید سدیم فلوراید هستید. ما آنها را با کمترین زمان ممکن و با قیمت مناسب به شما تحویل خواهیم داد.

کاربرد سدیم فلورایدقیمت سدیم فلوراید

قیمت سدیم فلوراید بر اساس نرخ ارز به ویژه قیمت دلار در معرض نوسانات است. بنابراین برای کسب اطلاعات دقیق و به روز قیمت سدیم فلوراید توصیه می کنیم با مشاوران ما در مجموعه سودا شیمی تماس بگیرید. آنها می توانند جزئیات قیمت فلوراید سدیم خوراکی را خدمت شما اعلام کنند.

خواص سدیم فلوراید

سدیم فلوراید، همچنین به عنوان فلوئوروسیلیکات سدیم شناخته می شود و دارای فرمول شیمیایی NaF است و با شناسه PubChem 5235 شناسایی می شود.

جرم مولی آن تقریباً 41.988713 گرم در مول است.این ترکیب غیر آلی، سدیم فلوراید به صورت جامد بی رنگ یا سفید ظاهر می شود و به راحتی در آب حل می شود. به عنوان منبع قابل توجهی از فلوراید عمل می کند.

محلول سدیم فلوراید نوعی نمک قلیایی است که از طریق واکنش مستقیم بین هیدروفلوئوریک اسید و هیدروکسید سدیم تولید می شود. ساختار آن نیز آن را به عنوان یک الکترولیت طبقه بندی می کند.

سدیم فلوراید با وجود حلالیت قوی در آب، در الکل ها حل نمی شود.

علاوه بر این، این ترکیب در صورت قرار گرفتن در معرض گرما می تواند تجزیه شود و منجر به شکستن پیوندهای یونی آن شود.

در نتیجه سدیم فلوراید دو ترکیب متشکل از سدیم تولید می کند. برای اطمینان از نگهداری بهینه آن، توصیه می شود که سدیم فلوراید را در ظروف پلاستیکی در بسته در دمای 15 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

کاربرد سدیم فلوراید

کاربرد سدیم فلوراید در صنایع مختلف بسیار گسترده است که در ادامه به بخشی از آن ها اشاره شده است:

مراقبت از دندان:

فلوراید سدیم به دلیل خاصیت ضد پوسیدگی معمولاً در خمیر دندان، دهان شویه ها و درمان های دندان استفاده می شود. به جلوگیری از پوسیدگی دندان و تقویت مینای دندان کمک می کند.

مواد افزودنی به عنوان تصفیه آب:

کاربرد سدیم فلوراید به عنوان یک افزودنی فلوراید به سیستم های تصفیه آب اضافه می شود. در هنگام مصرف به جلوگیری از پوسیدگی دندان و بهبود سلامت دندان کمک می کند.

متالورژی:

سدیم  فلوراید در فرآیندهای متالورژی استخراجی برای جداسازی فلزات با ارزش از سنگ معدن آنها استفاده می شود. همچنین این ماده به تصفیه فلزات مختلف مانند آلومینیوم و فولاد کمک می کند.

معرف شیمیایی:

سدیم فلوراید با کلریدهای الکتروفیل از جمله استیل کلرید، کلرید گوگرد و کلرید فسفر واکنش می دهد و آن را در فرآیندهای مختلف سنتز شیمیایی و ساخت مفید می کند.

عامل تمیز کننده:

کاربرد سدیم فلوراید به عنوان یک پاک کننده در محیط های صنعتی و خانگی است. در از بین بردن لکه، پوسته پوسته شدن و آلودگی از سطوح مختلف موثر است.

آفت کش ها:

سدیم فلوراید در ساخت آفت کش ها استفاده می شود که به کنترل آفات و حشرات در فعالیت های کشاورزی و باغبانی کمک می کند.

نگهدارنده:

سدیم فلوراید را می توان به عنوان نگهدارنده در چسب ها استفاده کرد و از رشد باکتری ها جلوگیری کرده و ماندگاری محصول را افزایش داد.

نگهدارنده چوب:

فلوراید سدیم به دلیل توانایی در جلوگیری از پوسیدگی و جلوگیری از رشد میکروبی می تواند به عنوان نگهدارنده چوب نیز استفاده شود.

جلوگیری از زنگ زدگی:

سدیم فلوراید به جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی سطوح فولادی و فلزی کمک می کند. می توان از آن به عنوان پوشش استفاده کرد یا به فرمولاسیون های جلوگیری از زنگ زدگی اضافه کرد.

دهانشویه:

کاربرد سدیم فلوراید به عنوان یک ماده فعال در برخی از دهانشویه ها بسیار رایج است که با حفظ استحکام دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان به سلامت دهان کمک می کند.

قیمت سدیم فلوراید

سدیم فلوراید برای دندان

سدیم فلوراید به دلیل اثربخشی آن در جلوگیری از پوسیدگی دندان به طور گسترده در محصولات مراقبت از دندان مانند خمیر دندان و دهان شویه استفاده می شود. فواید مختلفی برای سلامت دهان و دندان دارد:

1. مینای دندان را تقویت می کند:

فلوراید سدیم حاوی ترکیبات یونی است که می تواند به مینای دندان نفوذ کند و آن را در برابر عواملی که باعث پوسیدگی می شوند، مقاوم تر می کند.

2. کاهش حساسیت دندان:

فلوراید سدیم با تقویت مینای دندان به کاهش حساسیت به تغییرات دما مانند احساس گرما و سرما کمک می کند.

3. پلاک های دندانی را بهبود می بخشد: پ

کاربرد سدیم فلوراید می تواند در کاهش پلاک دندانی بسیار موثر است. یک لایه چسبنده از باکتری ها که روی دندان ها ایجاد می شود و به پوسیدگی کمک می کند.

4. کاربرد سدیم فلوراید از رشد باکتری ها جلوگیری می کند:

فلوراید سدیم دارای خواص ضد باکتریایی است که می تواند به از بین بردن باکتری های مضر در دهان کمک کند و از رشد آنها جلوگیری کند و در نتیجه از پوسیدگی جلوگیری کند.

قرص خوراکی فلوراید سدیم 20 میلی گرمی 

قرص خوراکی فلوراید سدیم 20 میلی گرم دارویی است که کاربرد سدیم فلوراید معمولا برای درمان پوکی استخوان و پیشگیری از بیماری های دندانی است. عملکرد اصلی آن تقویت استخوان ها و دندان ها با تأثیرگذاری بر فرآیندهای سلولی و موضعی است.

وارنیش فلوراید سدیم

کاربرد سدیم فلوراید به عنوان وارنیش که به طور مکرر به خصوص برای کودکان در دبستان استفاده می شود.

مدارس اغلب والدین را در مورد استفاده از لاک بر روی دندان های فرزندشان آگاه می کنند. وارنیش که یک فرم ژل مانند از فلوراید سدیم غلیظ است، توسط یک متخصص دندانپزشکی استفاده می شود. این عمدتا برای کودکان 2 سال و بالاتر استفاده می شود.

خرید سدیم فلوراید

مضرات سدیم فلوراید

فلورایدها به ویژه محلول های حاوی فلوراید سدیم به سرعت و به طور گسترده در بدن انسان جذب می‌شوند.

این ترکیبات باعث اختلال در انتقال الکترون و متابولیسم کلسیم می‌شوند که منجر به اختلالات مختلفی می‌شود.

مصرف بیش از حد نمک های فلوراید یا اسید هیدروفلوئوریک می‌تواند باعث هیپوکلسمی شدید شده و آریتمی‌های تهدید کننده زندگی را ایجاد کند.

کاربرد سدیم فلوراید به صورت طولانی مدت و بیش از حد با این ترکیبات می‌تواند منجر به سفت شدن استخوان‌ها، کلسیفیکاسیون رباط ها و رشد غیرطبیعی دندان‌ها شود.

همچنین این ماده می‌تواند تحریک و سوزش در چشم‌ها، پوست و غشای بینی ایجاد کند.

زمانیکه به صورت تنفسی (از طریق گرد و غبار یا ارواح) یا خوراکی مصرف می‌شود، این ماده به عنوان یک عامل سمی طبقه‌بندی می‌شود که می‌تواند در غلظت های بالا تأثیرات ضاری بر قلب و سیستم گردش خون داشته باشد.

برای جلوگیری از مسمومیت، توصیه می‌شود که هنگام کاربرد سدیم فلوراید، تنها از مقدار کمی خمیر دندان به اندازه یک عدد نخود استفاده کرده و بلعیدن آن را اجتناب کنید. علائم مسمومیت با فلوراید سدیم ممکن است شامل درد شکم، خواب آلودگی، استفراغ و بی‌حسی باشد.

نظرتان را بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

محصول به سبد خرید شما اضافه شد