کاربرد سیانور سدیم (Sodium Cyanide) در صنایع مختلف

کاربرد سیانور سدیک

سیانور سدیم (سدیم سیانید) یک ترکیب شیمیایی است که به صورت پودر سفیدرنگ یافت می‌شود. این ترکیب در آب حل می‌شود و بویی شبیه به بادام تلخ دارد. سدیم سیانید معمولاً در صنایع شیمیایی، فلزات قیمتی و صنایع دیگر برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شود.

موارد کاربرد سیانور سدیم بسیار زیاد و خطرناک است چون این ماده بسیار سمی است، یکی از موارد کاربرد سیانور سدیم در صنعت استخراج طلا و نقره می‌باشد.

این ترکیب برای جداسازی ذرات طلا و نقره از سنگ معدن به عنوان عامل فعال استفاده می‌شود.

علاوه بر این سیانور سدیم در برخی صنایع شیمیایی به عنوان یک ماده شیمیایی کلیدی برای تولید سایر ترکیبات استفاده شود.

اما به دلیل خطرات جدی برای سلامتی و محیط زیست، خرید سیانور سدیم دقیقاً تحت فرایندهای ایمنی و مقررات دقیقی قرار دارد.

قیمت سیانور سدیم می‌تواند به شدت تحت تأثیر عوامل مختلف تغییرات ارز و کیفیت مواد اولیه و …. است. استفاده از برگه ایمنی مواد شیمیایی (MSDS) سیانور سدیم، بسیار مهم است، زیرا این برگه ها اطلاعات دقیقی در مورد خصوصیات شیمیایی، خطرات سیانور سدیم، روش‌های کنترل نشت، اقدامات و روش های دفع ایمن را ارائه می‌دهند.

کاربرد سیانور سدیم

سیانور سدیم چیست؟

سیانور سدیم با فرمول شیمیایی NaCN یک ماده معدنی و جاذب رطوبت است که در محیط های مرطوب خطرناک می شود.

زیرا می تواند گاز سیانید هیدروژن را تولید کند. این ترکیب معمولاً به صورت پودر یا گرانول کریستالی بی رنگ و بی بو یافت می شود که به راحتی در آب حل می شود و محلولی بی رنگ تشکیل می دهد.

ترکیب سیانید سدیم Sodium Cyanide شامل تعداد برابر یون سیانید (CN-) و یون سدیم (Na+) است. قدرت سمیت آن از تمایل شدید یون سیانید برای اتصال با یون های فلزی ناشی می شود.

این ویژگی به ویژه در کاربرد سیانور سدیم در بخش معدن طلا، برای استخراج شیمیایی طلا از سنگ معدن اهمیت پیدا می کند و به دلیل توانایی قوی آن در تشکیل کمپلکس با طلا استفاده می شود. برای اهداف استخراج طلای صنعتی، سیانید سدیم در غلظت 30% ارائه می شود که به دو شکل جامد و مایع موجود است.

سیانور سدیم که گاهی به نام های سیانوگران یا سیانوبریک نیز خوانده می‌شود به خاطر داشتن تنها یک اتم کربن در گروه سیانیدی اش شناخته شده است.

این ترکیب به دلیل سمیت بالای خود شهرت دارد. به طوریکه می‌تواند با فرآیندهای حیاتی متابولیسمی بدن ارگانیسم‌ها تداخل ایجاد کرده و مانع از انجام فعالیت های ضروری سلولی شود.

مشخصات شیمیایی و فیزیکی  سیانید سدیم

ویژگی مقدار
جرم مولی 49.0072 گرم بر مول
ظاهر جامد سفید
بوی بادام مانند
چگالی 1.5955 گرم بر سانتیمتر مکعب
نقطه ذوب 563.7 درجه سانتیگراد
نقطه جوش 1496 درجه سانتیگراد
حلالیت در آب 48.15 گرم در 100 میلی لیتر (10 درجه سانتیگراد)

63.7 گرم در 100 میلی لیتر (25 درجه سانتیگراد)

حلالیت حلالیت محلول در آمونیاک، متانول، اتانول

حلالیت کمی در دی متیل فرمامید، SO2 محلول است

نامحلول در دی متیل سولفوکسید

قیمت سیانید سدیم

کاربرد سیانور سدیم

کاربرد سیانور سدیم بعنوان یک منبع سیانید بسیار اهمیت دارد. این ترکیب به دلیل خاصیت حل کنندگی فلزات به خصوص طلا و نقره در فرآیندهای استخراج معدنی استفاده می‌شود.

انواع کاربرد سیانور سدیم عبارتند از:

کاربرد سیانور سدیم در استخراج طلا و نقره

سیانور سدیم Sodium Cyanide به عنوان یک ماده حل کننده استفاده می‌شود تا طلا و نقره از سنگ های معدنی استخراج شود.

این فرآیند به نام «سیانوراسیون» شناخته می‌شود و یکی از مهم‌ترین روش های استخراج طلا و نقره در صنایع معدنی می‌باشد. سیانیداسیون طلا فرآیندی شیمیایی است که در آن طلا از سنگ معدن آن جدا می‌شود.

سیانید به دلیل توانایی بالا در حل کردن طلا عنصر کلیدی این فرایند است. در واقع ذرات طلا با سیانید ترکیب شده و تشکیل یک محلول کمپلکس می‌دهند که از آن می‌توان طلا را استخراج کرد. در حدود 70% از سیانید تولید شده در جهان در این فرایند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4 Au + 8 NaCN + O2 + 2 H2O → 4 Na[Au(CN)2] + 4 NaOH

تولید ترکیبات حاوی سیانید

ترکیبات پایه سیانید به دلیل قابلیت های واکنشی منحصر به فردشان، برای تولید طیف وسیعی از مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کلرید سیانوریک و کلرید سیانوژن فقط دو نمونه از ترکیبات بسیار مفیدی هستند که می‌توان از سیانید تولید کرد.

علاوه بر این نیتریل ها که از طریق اضافه کردن سیانید به هالیدهای آلیفاتیک یا آروماتیک ساخته می‌شوند، در تولید داروها و سایر مواد شیمیایی حساس مانند پلاستیک‌ها، رنگ ها و مواد منفجره نقش بسزایی دارند.

واکنش بنزیل کلرید با سیانید سدیم به تولید بنزیل سیانید که می‌تواند به عنوان یک ماده‌ی میانی در سنتز داروهای مختلف عمل کند، نمونه‌ای از کاربرد سیانور سدیم در شیمی سنتزی است.

گاربرد سیانور سدیم در صنایع رنگسازی

کاربرد سیانور سدیم در صنایع رنگسازی و تولید جوهر به عنوان ماده اصلاح دهنده رایج است. این ماده معمولاً برای سنتز ترکیبات آلی خاص که به عنوان رنگدانه ها یا واسطه ها در تولید رنگ‌ها و جوهرها استفاده می‌شوند، کاربرد دارد.

صنایع آبکاری

یکی دیگر از موارد کاربرد سیانور سدیم در صنایع آبکاری است. در آبکاری فلزات، فرآیند الکتروپلیتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد تا لایه‌ای از فلز مورد نظر را بر روی یک شیء پوشش دهد.

حمام های آبکاری که حاوی سیانور سدیم Sodium Cyanide هستند در این پروسه بسیار حیاتی اند. چرا که سیانید به عنوان یک عامل کمپلکس کننده عمل می‌کند که به فلزات اجازه می‌دهد تا در محلول آبی حل شوند و در نهایت به صورت یکنواخت بر روی سطح شیء پوشش داده شوند.

این کمپلکس های سیانیدی با فلزات مانند طلا، نقره و مس ترکیب شده و شرایطی را فراهم می‌آورند که در آنها این فلزات می‌توانند به راحتی از فاز آبی به فاز جامد منتقل شوند که این انتقال در حضور یک جریان الکتریکی صورت می‌گیرد.

پوشش دهی ثابت و یکنواخت فلز بر روی شیء مورد نظر از از خوردگی جلوگیری کرده و می‌تواند ظاهر آن را بهبود ببخشد.

خرید سیانور سدیم

خطرات سیانور سدیم

سیانید سدیم Sodium Cyanide به خاطر سرعت بالای عملکرد و تأثیر فوری آن بر بدن انسان به عنوان یکی از مرگبارترین سموم شناخته شده است.

کاربرد سیانور سدیم به عنوان یک مهارکننده قوی سیستم تنفسی عمل می‌کند. بطور خاص با اثرگذاری بر روی آنزیم سیتوکروم اکسیداز در میتوکندری ها که نقش مهمی در زنجیره انتقال الکترون داشته و در نتیجه مسئول تولید انرژی از طریق اکسیداسیون فسفریلاسیون است.

سیانید با اتصال به آهن موجود در سیتوکروم اکسیداز از انتقال الکترون جلوگیری کرده و باعث می‌شود اتلاف اکسیژن در سلول ها کاهش یابد و متابولیسم اکسیداتیو به طور جدی مختل شود.

روش ذخیره سازی سیانور سدیم

ذخیره سازی سیانور سدیم، شامل دور نگه داشتن آن از مواد ناسازگار مانند اسیدها، عوامل اکسید کننده و فلزات فعال است.

سیانید سدیم را در ظروف محکم بسته شده با برچسب مشخص، ترجیحاً با ظروف شیشه یا مواد غیر واکنشی نگهداری کنید.

روش های ذخیره سازی و حمل و نقل مناسب باید رعایت شود، هنگام کاربرد سیانور سدیم از جمله پوشیدن تجهیزات حفاظتی مناسب، مانند دستکش و عینک، توصیه می شود.

قیمت سیانور سدیم

قیمت سیانید سدیم در ایران می تواند بر اساس عوامل تعیین کننده متعددی مانند نرخ ارز، تولید داخلی در مقابل واردات، برند و خلوص محصول در نوسان باشد.

قیمت سیانور سدیم در ایران و در واقع در هر بازار دیگری ممکن است به عوامل مختلفی وابسته باشد. برای اطمینان از خرید سیانید سدیم با کیفیت و قیمت مناسب، بهتر است با تولیدکنندگان یا تامین کنندگان معتبر و متخصص در این زمینه تماس بگیرید و از مشاوره آنها استفاده کنید.

از کجا سیانور سدیم بخریم؟

اگر قصد خرید سیانور سدیم با کیفیت و قیمت مناسب هستید؟ سودا شیمی منبعی مطمئن برای تأمین سیانور سدیم با کیفیت بالا است. این شرکت به شما تضمین می‌دهد که محصولات را با کیفیت و پشتیبانی عالی دریافت خواهید کرد. شما عزیزان می توانید برای دریافت مشاوره خرید سیانور سدیم و همچنین استعلام قیمت سیانور سدیم با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نظرتان را بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

محصول به سبد خرید شما اضافه شد